BE & Utökad B (B96)

Hos oss på Tumba Trafikskola får du hjälp med både utbildning och bokning av uppkörning på Trafikverket där du använder vårt ekipage.

Vi utbildar både privatpersoner och företag eller föreningar. För företag eller grupper går det bra att be om en offert.

Det är viktigt att du redan från början förstår att teori och körning i praktik hör ihop. Är du väl förberedd till körlektionerna så kan du spara både tid och pengar. Exempel på detta är om du har tidigare erfarenhet av körning med släpvagn kommer din utbildning för utökad B eller BE-behörighet gå fortare än om du saknar den praktiska erfarenheten.

Om det var längesedan du tog din B-behörighet, finns det möjlighet att repetera teorin tillsammans med våra B-korts elever på teorikurs eller studera själv med hjälp av kurslitteraturen och distanstester. Mer information om detta kan du få i vår reception.

• Med körkort för behörighet B, har du rätt att koppla ett lätt släp, förutsatt att den sammanlagda totalvikten på släp och bil inte överstiger 3 500 kg
  • Utökad B (B96) är en variant av B-körkortet, men släpet får väga mer och totalvikten är högre. Den utökade B-behörigheten ger rätt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg
  • Med körkort för BE får du framföra en släpvagn med en sammanlagd vikt på 3500 kg, ett så kallat tungt släp.

Prislista BE och utökad B (B96)

1 Körlektion BE/utökad B 120 min. 1800 Kr
Lån av bil och släp vid uppkörning 220 min(inkluderar uppvärmningslektion och genomgång av säkerhetskontroll)

(Endast för prov bokade av Trafikskolan)

3550 Kr
Teorifrågor och tester online (fri tillgång) 500 Kr
BE-boken 300 Kr
Körkortsboken 350 Kr
Bokpaket BE 600 Kr
Syntest (krävs för körkortstillstånd BE) 100 Kr
Paket utökad B (B96)

Körlektion 120 min

Lån av bil och släp vid uppkörning 220 min (inkluderar uppvärmningslektion och genomgång av säkerhetskontroll)

5200 Kr

Paket BE

Bokpaket

Teorifrågor och tester online (fri tillgång)

Körlektion 120 min

6400 Kr

Avgifter som tillkommer och betalas till Trafikverket:

Förarprovsavgift utökad B (B96)

800 Kr

Teoriprovsavgift BE 325 Kr
Förarprovsavgift BE 1650 Kr

Vill du ha mer information eller vill boka kan du ringa oss på 08-530 313 13

eller fylla i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Släpvagnskalkylatorn hjälper dig att se om du med ditt körkort och ditt fordon får köra ett specifikt släp.

Släpvagnskalkylatorn

Läs mer om vilka körkortsbehörigheter som krävs för olika sammanhang när det handlar om bil och släpvagn.

Elever och lärare behöver tvätta händerna innan körlektion och vi rengör ratt och interiör mellan varje lektion.  Vi ser också till att ofta tvätta av dörrhandtag etc. i våra lokaler.

Vi har även körlektioner på helger kl. 7-19

Kvällar från 17.30